materiał tv z maja 2012 roku

Zdaniem niektórych oferentów część zapisów przetargu mogła wykluczać udział jakichkolwiek producentów autobusów, inne z kolei miały faworyzować jednego. Przetarg został zmieniony. Największą zmianą jest dopuszczenie pojazdów o napędzie elektrycznym o długości 12 metrów, a nie maksymalnie 10 metrów. W nowej wersji zamówienia mowa jest już o o innych pojemnościach baterii, systemach klimatyzacyjnych, czy układzie drzwi (przednie lub tylne mogą być jednoskrzydłowe).

Zakup dwóch elektrycznych i dziesięciu hybrydowych autobusów dla inowrocławskiego MPK to jedno z pierwszych tak dużych zamówień tego typu w kraju. Nie wszyscy producenci mają doświadczenie w ich produkcji, ale już niebawem się to zmieni. Elektrobusy w swojej ofercie mają m.in. podpoznański Solaris, firma AMZ z Kutna i chiński BYD.

Coraz więcej miast zainteresowanych jest jednak nabyciem niskoemisyjnych autobusów m.in. Włocławek, Poznań, czy Zielona Góra, która ma ambitne plany zastąpienia wszystkich autobusów pojazdami z napędem elektrycznym.

W Inowrocławiu nowe pojazdy mają pojawić się latem przyszłego roku. Oprócz nich zadebiutuje u nas tzw. inteligentny system transportowy (będzie można śledzić aktualną lokalizację autobusu), pojawią się też elektroniczne tablice informacyjne na przystankach. 85 procent kosztów inwestycji wartej ok. 15 mln zł pokryje Unia Europejska. [MP]